UX Design, czyli User Experience Design, jest to dziedzina związana z projektowaniem odczuć użytkownika, czyli dbanie o to, aby produkt wzbudzał pozytywne wrażenie oraz aby korzystanie z niego było intuicyjne i przyjemne. Najczęściej tyczy się to aplikacji mobilnych czy stron internetowych.

Istotnym elementem jest przeprowadzenie badań z użytkownikami, aby jak najlepiej poznać ich potrzeby oraz sprawdzać, na czym polegają ich problemy związane z korzystaniem z aplikacji/stron internetowych. Jedną z metod badań, są grupy fokusowe. Pomagają one poznać opinie użytkowników a także wyeliminować trudności na zasadzie śledzenia kroków badanego. Badanie skupia się wokół dyskusji, która prowadzona jest przez moderatora, ze wcześniej przygotowanym scenariuszem pytań czy przebiegu badania. Bierze w nim zazwyczaj od 6-8 osób, które znajdują się w pomieszczeniu wyposażonym w lustro weneckie.

Kolejną metodą jest sortowanie kart. Sortowanie można podzielić na otwarte lub zamknięte. W sortowaniu otwartym, użytkownicy otrzymują wcześniej przygotowane karty, a ich zadaniem jest ułożenie ich w odpowiednie (według własnego uznania) grupy i nadanie nazw kategoriom. Badani układają karty grupami w sposób, jaki wydaje im się najbardziej intuicyjny, a następnie nadają nazwę, pod jaką najchętniej sami by ją wyszukali. Badanie to ma pomóc projektującym zwrócić uwagę na potrzeby użytkownika oraz na jego postrzeganie danych treści czy dopasowań.

Sortowanie zamknięte, charakteryzuje się już widniejącymi nazwami danych kategorii. Zadaniem badanego jest natomiast dopasowanie do istniejących nazw odpowiednich według siebie-pod kategorii. Badanie jest skuteczne w przypadku istniejących już serwisów internetowych. Pozwala to zobaczyć, jak użytkownik dopasowuje informacje zgodnie z własnymi wytycznymi.

Projektowanie – od czego zacząć?

Samo projektowanie w dziedzinie UX jest procesem cyklicznym. Oznacza to, że pierwszy projekt może różnić się diametralnie od ostatecznej wersji. Jest to metoda prób i błędów. Początkowy proces tworzenia, cały czas udoskonala się poprzez wcielanie nowych rozwiązań czy elementów usprawniających działanie projektu. Dzięki opisanym wcześniej metodom badań, można taki projekt stale ulepszać. Użytkownicy podpowiadają, co sprawia im kłopot oraz jakie polecenia sprawiają im trudności. Na tej podstawie projekt jest ciągiem zmieniających się elementów, dążących do osiągnięcia perfekcyjnego efektu końcowego.

Etapy projektowania

Pomocnym narzędziem w początkowej fazie okazuje się kartka A4 i gruby flamaster. Wstępne projektowanie najlepiej sprawdza się przy użyciu tych właśnie narzędzi. Nie potrzeba przy tym zdolności manualnych czy artystycznych, a całość jest bardzo tanim i niewymagającym precyzji doświadczeniem.

Narzędzia do prototypowania stają się z roku na rok coraz lepsze i udoskonalane przez twórców. Najlepszym rozwiązaniem są programy, które oferują interaktywność. Będą one imitować w pełni klikalne prototypy, które najlepiej sprawdzą się przy badaniu z użytkownikiem.